• امروز : 30 اردیبهشت 1403
logo

رهایی والدین از استرس آموزش مجازی

آخرین مطالب

مطالب ویژه

رهایی والدین از استرس آموزش مجازی

چند سالی است که آموزش آنلاین برای بسیاری از دانش‌آموزان سطوح مختلف جانشین آموزش به شکل سنتی در پشت میز و نیمکت در مدرسه شده است. اما حتی در بهترین شرایط، آموزش مجازی با چالش‌های مهمی برای والدین و دانش‌آموزان همراه بوده است. برای بسیاری از والدین مواجه با موانع و مشکلات مدرسه آنلاین و اینترنتی بسیار پر تنش است.

مواجه با مشکلات فنی، دسترسی محدود به معلمان، و نگرانی در مورد رشد اجتماعی فرزندان همراه با کارها و مسئولیت‌‎های در منزل، می تواند برای والدین بسیار طاقت فرسا و استرس زا باشد.

در حال حاضر، اکثر دانش‌آموزان همانند قبل به مدرسه برگشته‌اند، اما برخی به یادگیری در فضای مجازی ادامه می‌دهند یا به صورت دوره‌ای به آن بازمی‌گردند (یا خود آن را انتخاب کرده اند یا به دلیل برنامه‌های ترکیبی، درسی و یا به دلیل شیوع‌ بیماری های محلی (یا به دلیل آلودگی هوا!) آن را برگزیده اند). اگر احساس ناامیدی می‌کنید و مطمئن نیستید که چقدر توان مدیریت مدرسه مجازی را دارید، ما هفت راه برای حفظ سلامت روانی شما در زمانی که فرزندتان مدرسه را آنلاین می‌گذراند، ارایه داده ایم.

استراحت کنید

بچه ها تنها کسانی نیستند که به استراحت نیاز دارند. این فرصت برای والدین نیز حیاتی است. وقتی فشار مدرسه مجازی فرزندانتان شما را تحت تأثیر قرار می دهد، کمی به خودتان زمان استراحت بدهید.

اگر کودک شما کوچکتر از آن است که تنها در خانه بماند، 15 دقیقه را در اتاق دیگری بگذرانید تا نفس تازه ای بگیرید یا اگر می توانید چند دقیقه بیرون بروید تا ذهن خود را باز کنید، یا برای استراحت با فرزندتان پیاده روی کنید، تکالیف مدرسه اشان را برای مدت کوتاهی قطع کنید و با آنها بازی کنید یا به آهنگ مورد علاقه خود گوش کنید.

اگه نمی توانید در طول روز استراحتی داشته باشید، بعد از ساعات مدرسه ذخایر ذهنی و عاطفی خودتان را شارژ کنید.

دکتر روانشناس، نکشیا هاموند می گوید، "روی روال و برنامه خودمراقبتی خود کار کنید - [مانند] نفس کشیدن عمیق، یاد بگیرید چگونه آن را رها کنید، روی انتخاب مبارزات خود کار کنید یا به موسیقی آرام بخش گوش دهید. هر چه بهتر از خود مراقبت کنید، برای فرزندانتان کارآمدتر و از نظر ذهنی بهتر خواهید بود."

ارتباطات را حفظ کنید

بسیاری از عوامل استرس زای آموزش مجازی ناشی از عدم ارتباط با دیگران است. مطمئن شوید که خطوط ارتباطی خود را با شریک زندگی خود، معلمان فرزندتان و مدیران مدرسه باز نگه دارید.

اجتماعی شوید

وقتی ناراحت هستید، رفتن سراغ رسانه‌های اجتماعی برای تخلیه روحی و روانی می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. اما به جای ابراز ناامیدی‌های خود در گروه ها، یکی از دوستانتان را ببینید.

هاموند می گوید: "برای کمک به ذهن و جسم خود برای رهایی از استرس، صحبت با دیگران می تواند شروع خوبی باشد. مطالعات نشان می دهد که ارتباطات اجتماعی به ما کمک می کند تا در برابر مشکلات زندگی انعطاف پذیر بشویم.

حتی اگر دوست منتخب شما بچه‌ای ندارد، گوش دادن او به حرف های شما می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. کسی را انتخاب کنید که به او اطمینان دارید و می توانید احساسات خود را تمام عیار با او در میان بگذارید.

هاموند همچنین می‌گوید: "اکثر مردم صحبت با کسی که حامی آنهاست را آرام بخش و کمک‌کننده توصیف می‌کنند. نگه داشتن افکار استرس زا را هم زیان بخش می‌دانند."

درخواست کمک کنید

اعتراف به اینکه نمی‌توانید همه کارها را با هم انجام دهید سخت است ، اما درخواست کمک می‌تواند تفاوت عمده‌ای در سلامت روان شما ایجاد کند.

هاموند می گوید: "درخواست حمایتی که برای کمک به خانواده خود به آن نیاز دارید بسیار مهم است. حمایتی که به آن نیاز دارید ممکن است از طرف یک دوست، شریک زندگی، اعضای خانواده یا فرد دیگری از افراد نزدیک در زندگی شما باشد. بیشتر مردم دوست دارند که کمک کنند، بنابراین از پذیرش حمایت عاطفی، منابع مالی و یا کمک در مراقبت از کودک در زمان های چالش‌برانگیز نترسید."

پیروزی هایتان در آموزش مجازی را جشن بگیرید

شما چند هندوانه را به یک دست برداشته‌اید. صرف نظر از تعداد افراد خانواده یا شاغل بودن یا نبودن شما، آموزش آنلاین می‌تواند زمان بر و پرچالش باشد.

پس سعی کنید روی پیروزی هایتان هر چند کوچک باشند تمرکز کنید. فرزندتان در یک کلاس نمره عالی گرفته است، یا یک روز را بدون از دست دادن خونسردی سپری کرده اید، آفرین!

نکات مثبت را بشناسید و به خاطر رویارویی با یک موقعیت دشوار از خود تمجید کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که خوش‌بینی باعث ارتقای سلامت روانی و جسمی می‌شود.

به کودکان کمک کنید تا استرس خود را مدیریت کنند

در لابه لای اضطراب‌های خودمان به عنوان افراد بزرگسال، راحت است فراموش کنیم که بچه‌ها خودشان تحت فشار هستند. اینکه بتوانید به فرزندتان کمک کنید تا با هر گونه تنش یا نگرانی اساسی کنار بیاید، احتمالاً آموزش آنلاین را برای هردوی شما راحت‌تر خواهد کرد.

هاموند می‌گوید: " فرزندان شما نیز با تغییر و تحولاتی که رخ می دهند تحت فشار قرار می‌گیرند و مغز آنها استرس را به شکل دیگری نسبت به بزرگسالان پردازش می‌کند. بسیاری از نوجوانان برای عقب نیفتادن از این تحولات تقلا می‌کنند.

مهمتر از همه، کودکان باید بدانند که از آنها حمایت می شود. بنابراین زمانی را برای گفتگو با آنها اختصاص دهید تا با آنها نزدیک بمانید. علاوه بر صحبت با فرزندان، به آنها اجازه دهید بیرون بروند و بازی کنند. شرایطی برای برقراری ارتباطی امن با یک دوست را برای آنها فراهم کنید.

ناراحتی خود را بر سر بچه ها خالی نکنید

برای مدیریت استرس در آموزش مجازی، شاید مهمترین اصل این باشد: ناراحتی خود را بر سر فرزندانتان خالی نکنید. شما و فرزندانتان در این مشکل با هم هستید و با هم دست وپنجه نرم می کنید. هیچ کودکی سزاوار نگرانی های اضافه از طرف والدینش نیست.

این بدان معنا نیست که شما باید وانمود کنید که همه چیز خوب و رضایت بخش است. هاموند توصیه می کند: "با آنها صادق باشید که بهترین کار ممکن را برای کمک به آنها انجام می دهید و در عین حال وظایف زندگیتان را هم انجام می دهید."

مجدداً، وقتی استرس بر شما غلبه می کند، از شرایط فاصله بگیرید و به خودتان مهلت ذهنی بدهید. حتی چند دقیقه فاصله از صفحه کامپیوتر ممکن است به شما بازنشانی ذهنی لازم برای بازگشت به دنیای مجازی را بدهد.

نتیجه گیری

هرچه فرزند شما زمان بیشتری را در آموزش مجازی بگذراند ، همه اعضای خانواده بیشتر به آن عادت می کنند. به تدریج شدت فشارها کاهش می یابد. اما اگر آموزش آنلاین شما را از مرکز عاطفی خود دور کرد، مراقب خودتان باشید. ارتباطات خود را نگه دارید و باور داشته باشید که بهترین کار ممکن را انجام می دهید.

منابع و پیشنهاد کدومو

این مقاله ترجمه مقاله‌اب با همین عنوان در سایت خانواده خیلی خوب است. کدومو پیشنهاد می‌کند اگر به موضوع اضطراب‌های ناشی از فضای مجازی علاقه‌مند هستید کدومو پیشنهاد می‌کند که مقاله والدین در مورد رسانه‌های اجتماعی و اضطراب بدانند را هم مطالعه کنید.

همه چیز درباره کمدی‌های خشن

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!